Vilniuje, Olandų g. yra įsikūrusi Vytauto Didžiojo karo muziejaus karo technikos ekspozicija. Kiek pamenu, anksčiau ekspoziciją lankytojai galėdavo pamatyti tik darbo dienomis. Šiuo metu muziejaus darbo laikas pakoreguotas, todėl muziejuje galima apsilankyti ir šeštadienį. Ekspozicijos lankymas nemokamas. Visą reikiamą informaciją rasite čia: Vytauto Didžiojo karo muziejaus karo technikos Vilniaus skyrius. Eksponatų apžiūrėjimui galima skirti nuo keliasdešimt minučių, iki kelių valandų, priklausomai nuo to, ar labai domitės karo mašinomis. Pabandysiu pasidalinti įspūdžiais ir informacija.
Teritorija, kurioje įsikūręs muziejus turi gana turtingą karinę istoriją jau nuo XVIII a. pabaigos. Prieš atiduodant teritoriją Vilniaus tvirtovei čia buvo įsikūrusi ginklų ir parako saugykla. 1831 metų sukilimo metu buvo gautas caro nurodymas Vilniaus pilių teritorijoje įrengti tvirtovę ir dabartinė muziejaus teritorija 1832 m. buvo paskirta Vilniaus tvirtovei. Tarpukariu teritorija priklausė Lenkijos sandėlių tarnybai, po 1939 m., atgavus Vilnių, čia buvo įsikūrusi Lietuvos kariuomenės šarvuočių auto-rinktinė. Vėliau čia šeimininkavo sovietų armijos daliniai, o išvedus sovietų kariuomenę iš Lietuvos, teritorijoje buvo įsikūrusi Krašto apsaugos savanorių pajėgų Didžiosios kovos apygardos 8-oji rinktinė (labai gremėzdiški tie dalinių pavadinimai). 2008 metais čia įrengtas ir atidarytas Vytauto Didžiojo karo muziejaus karo technikos Vilniaus skyrius.
Apie teritoriją tiek, o dabar plačiau apie eksponatus.
T-55 rankai buvo gaminami 1958 – 1979 metais. Šio modelio tankų pagaminta daugiau kaip 20000. Naudoti Rusijos ginkluotose pajėgose net iki 1994 m. Pasak informacinės lentelės, kai kuriose šalyse naudojami ir iki šiol.
TZA-7,5-5334 benzinvežis sukurtas MAZ-5334 pagrindu. Skirtas užpildyti kuru skraidymo aparatams. Gali būti naudojamas nuo -40 iki +50 laipsnių temperatūrai.
BTR-60 PB. Šarvuotasis transporteris, pradėtas naudoti 1964 m. Tai buvo pagrindinė transporto priemonė SSRS kariuomenėje, kuria perveždavo motopėstininkus.
RBU-6000 – reaktyvinis bombų svaidymo įrenginys. Sovietinėje armijoje nuo 1961 m. pradėta naudoti povandeninių laivų ir torpedų paieškos sistema СМЕРЧ-3. Sistema turėjo du nuotoliniu būdu valdomus įrenginius, iš kurių vienas buvo RBU-6000. Tai stacionarus įrenginys, turintis 12 vamzdžių, užtaisomas automatiškai.
Prie šio eksponato lentelės aptikti nepavyko, tačiau galvočiau, kad šie vamzdžiai yra torpedinis aparatas (torpedo launcher), t.y. įrenginys torpedoms šaudyti ir joms laikyti.
Radiolokatorius P-40. Pradėtas gaminti Saratove 1962 m. ir po metų pradėtas eksploatuoti sovietinės armijos priešlėktuvinėse pajėgose. Tai pirmasis didelio mobilumo radaras Lietuvoje. KOP Oro gynybos pajėgose Šilutėje ir Ignalinoje jis buvo naudojamas 1992 – 2012 m.
Kovinis tanka T-72M-1. T-72 yra pagrindinis kovinis tankas, naudotas sovietinėje armijoje nuo 1971 m. Šie tanka buvo labai plačiai eksportuojami ne tik į buvusios Varšuvos sutarties šalis, bet taip į Indiją, Jugoslaviją, Iraką, Suomiją ir kitas valstybes. Nuo 1979 m. T-72M-1 pagal licenciją pradėti gaminti Lenkijoje ir buvo gaminami iki 1993 m. T-72 tanką, kaip ir anksčiau minėtą T-55 tanką, 2006 metais muziejui padovanojo Lenkijos gynybos ministerija. Tankai T-72 buvo naudojami 1991 metų sausį šturmuojant Vilniaus televizijos bokštą.
BV-260 vikšrinis visureigis sukurtas 1971 m. Pradžioje šie visureigiai buvo gaminami tik Švedijos armijos reikmėms ir gelbėjimo tarnyboms. Visureigio paskirtis – gabenti žmones bei krovinius per sniegą ar sunkiai išvažiuojamas vietoves. Visureigį sudaro 2 transporto moduliai, tarpusavyje sujungti šarnyrine jungtimi ir kardaniniu velenu. Tai reiškia, kad judėjimo metu varomi abiejų modulių vikšrai.
Cheminės žvalgybos mašina RCHM-2S. Mašina skirta vietovės radiacinei ir cheminei žvalgybai, taip pat galėjo būti naudojama ir likviduojant įmonėse įvykusias radiacines ir chemines avarijas.
Krovininiai automobiliai Magirus-Deutz 178D 15AL Jupiter buvo gaminami nuo Vakarų Vokietijos ir NATO šalių reikmėms. Iki 1967 m. buvo pagaminta apie 7800 įvairių modifikacijų Jupiter automobilių.
DAF 1600 BB buvo gaminami DAF automobilių gamykloje Olandijoje nuo XX a. 6-ojo dešimtmečio pabaigos iki 1970 m.
Dalies eksponatų, deja, nepavyko gerai apžiūrėti. Kai kurie eksponatai, matyt vertingesni ar geriau išsilaikę glaudžiasi ne lauke, bet garažuose, kuriuose, deja, buvo užgesinta šviesa. Minčių ieškoti jungiklio nekilo, tad trumpam buvo įdarbintas telefonas, bet toje prieblandoje nelabai ką pavyko įžiūrėti. Nekalbu jau apie fotografavimą.
Trumpai aprašiau tik kelis eksponatus. Jų muziejuje nepalyginamai daugiau. Užsukite, ir patys pamatysite. Pabaigai, dar kelios nuotraukos iš muziejaus.